Friday, April 24, 2015

Sehari Yg Bermakna Di Penjara Wanita Kajang


alhamdulillah syukur
bertemu lagi dengan Jumaat yg barakah
semalam...diberi peluang utk mengikuti
lawatan sosial ke Penjara Wanita Kajang 
macam seram jer bunyinya kan???
tapi demi pengetahuan dan pengalaman
aku kuatkan diri utk join gak
perasaan...pertama kali menjejakkan kaki
di sebalik pintu tembok besar Penjara
memang tak terkata
hilang semua rasa seram dan takut
malah tiba2 rasa sangat ingin tahu
walaupun terpaksa melalui
taklimat dan pemeriksaan keselamatan yg ketat
aku terus melepasi pintu kedua 
di situ kelihatan banduan2 lelaki 
yg sedang mengangkat tong2 gas ke dapur 
aku tundukkan pandangan
terus melangkah ke pintu seterusnya
ya...di situlah semuanya bermula
di mana aku dapat melihat dan merasa sendiri
kehidupan wanita bergelar banduan
terdapat banyak jenis banduan 
yg mana mereka dikenali hanya dengan nombor
dan pakaian yg mengikut warna tempoh hukuman
melintas di klinik sebelum ke taska bayi
kelihatan banyak banduan warga asing
yg masing2 sedang menunggu utk menerima rawatan
tergamam dan sayu melihat bayi2 yg ada
semuanya masih baru dan ibu masih dalam tempoh berpantang
terus ajukan soalan...diaorang dapat berpantang betul2 ke?
melihat gelengan pegawai penjara yg incharge 
terus terdetik dalam hati...patutlah nampak pucat dan lemah jer
terus melangkah ke tangga untuk naik ke tingkat atas
di situ...terdapat ruang panjang yg terpisah oleh pintu besi
susunan kerusi telah tersedia utk kami duduki
sementara di sebalik pintu besi  
dipenuhi dengan banduan2 wanita
yg memakai pelbagai warna baju 
rupanya ada sedikit perkongsian dari banduan
dan ceramah motivasi dari kaunselor jemputan
bila seorang banduan wanita dijemput 
untuk berkongsi cerita kehidupannya
 hati sangat tersentuh...bukan sedikit tapi banyak
malah aku turut mengalirkan airmata
tatkala dia menyanyikan sebuah lagu tentang ibu
aduhaiiiiii!!!!!
namun apa yg membuat aku kagum ialah
keberanian dia mengakui kesalahan dan  meluahkan kekesalan
terus hilang rasa negatif aku terhadap banduan
salah memang salah
dosa memang dosa
tapi...tinggalkan yg itu kepada Dia
hanya Dia yg berhak
jika diberi pilihan...aku percaya mereka
 tidak akan sekali2 menjebakkan diri sebegitu 
mereka melakukan kesalahan...kesilapan
tapi takdir Allah menentukan mereka terpilih 
untuk menjalani hidup di sebalik tembok besar itu
biarpun tiada indahnya...namun kehidupan di situ
dijalani dengan penuh manfaat dan faedah
banyak ilmu yg mungkin kita pun tak dapat
perolehi...pelajari seperti mereka
siapa kita untuk terus menghakim???
 sebagai manusia biasa...yg tak lepas dari silap dan salah
 jangan pernah kita cuba terus menjatuhkan hukum
meletakkan kesalahan di bahu mereka selamanya
cukup2lah hinaan...cacian dan pandangan serong selama ini
 apa yg penting...bagaimana mereka mampu
meneruskan hidup di dunia luar 
selepas keluar dari penjara kelak
 jadi...jika ditanya siapakah yg layak
utk diberi peluang kedua???
ya....merekalah orangnya
 kerana sekurang2nya...mereka mencuba
untuk membaiki dan mengubah diri  
kita cuba buka minda...positifkan diri
ok???
;)

23 April 2015 : sehari yg sangat bermakna

p/s : teringat2 saat mereka melambaikan tangan
ketika aku melangkah meninggalkan pintu besi itu
lambaian itu terus meresap ke dalam hati
sedih...sebak semua menjadi satu
bagaimana agaknya perasaan mereka 
setiap kali berpisah dengan keluarga yg datang melawat
:(



3 comments:

mummy_ayu said...

sedihnya......
Ayu yg just baca entry Jue ni pun terasa sayu & bergenang air mata. mesti sedih kan bila Jue sendiri tgk live..diaorang semua.

Julia Abdul said...

mummy_ayu ~ betul...sedih sgt...memang sememeh tul semalam, asyik nangis jer :(

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails